blogg-header

Facebookblunderen nesten alle strikkere gjør – og hva du kan gjøre i stedet

Det er en feil veldig mange gjør når de deler bilder av sine ferdige strikketøy eller design i grupper på Facebook. Jeg har gjort den jeg også. Mange ganger. Men så lærte jeg noe mye lurere, og nå skal jeg dele det med deg.

 

Vi tar feilen først. Såååh, du har strikka noe vannvittig fint. Noe du er stolt av. Kanskje har du til og med designet det selv. Det er klart verden må få se underverket ditt. Så du knipser et bilde og deler i en av strikkegruppene på facebook. Så deler du i en gruppe til. Og en til. Og i løpet av fire korte minutter har du klart å dele herligheten i hvert fall sju-åtte grupper. Wooohooo! Nå er det bare å lene seg tilbake og vente på likesorama. Gøy!

 

Det er bare det at: Ikke gjør det.

 

Hvorfor ikke det, lurer du kanskje nå. Kanskje er dette en praksis du har hatt i årevis og er strålende fornøyd. Jeg skal gi deg to gode grunner under.

 

# 1 – Det er spammy

Ingen liker spam. For andre som ser bildet ditt dukke opp gjentatte ganger under hverandre i nyhetsfeeden sin, så virker det masete. Fryktelig masete. Og i hvilken gruppe skal jeg trykke «liker» på bildet ditt? Det virker rart å gjøre det i alle.

 

# 2 – Markedsføringsmessig er det ikke en vinnertaktikk

Yes, dette er for deg som selger oppskrifter og som gjerne vil selge enda mer. Det er mye mer strategisk å dryppe ut bilder av designet ditt i gruppene litt etter litt. Ikke bruk opp denne fantastiske gratis markedsføringsmuligheten ved å spamme alle gruppene samtidig. Jeg har prøvd både floodings-taktikken og dryppe-taktikken, og det er MYE (altså, virkelig overraskende mye) mer å hente av oppmerksomhet og penger ved å dryppe ut bilder i de ulike gruppene litt etter litt.

 

Respekter gruppene

Det er hver enkelts ansvar å sette seg inn i gruppereglene. Det er sånn at det er de som oppretter gruppene og er administratorer som bestemmer gruppereglene. Noen grupper tillater for eksempel ikke salgsinnlegg fra selvstendige designere. Du kan mislike det og til og med synes at det er urettferdig, men så lenge du ikke er grunnlegger eller administrator i gruppa er det ikke du som bestemmer gruppereglene. Sånn er det bare.

 

Hvis du ønsker å lenke til din nettbutikk i en gruppe, les gruppereglene først. Er du usikker, spør Admin. Får du nei, gå videre. Det finnes utrolig mange strikke- og håndarbeidsgrupper på Facebook, så det bør være nok å ta av. Det er ingen menneskerett å få publisere salgsinnlegg i andres grupper. Takk og lov, for det vil ikke jeg ha i min gruppe!

 

Vi bør dessuten ta godt vare på de gruppene som lar oss lenke til våre salgskanaler. De er gull verdt! Vær real, ikke ego. Lik og kommenter på andres bilder også, ikke bare stikk innom for å dele dine egne greier. Bidra til hyggelig stemning og et godt fellesskap.

 

En siste ting. Ikke driv rov på de fantastiske gruppene som lar oss få bruke dem som gratis markedsføringskanal. Bruk dem med varsomhet, respekt og omhu for de er gull verdt. Ikke overdriv selginga inne i gruppene. Kul´n litt. Husk at hvis de blir lei av oss kan Admin når som helst endre gruppereglene og fjerne muligheten for oss.

 

Prøv dette

Neste gang du har designet noe du vil dele, prøv dette i stedet for floodingstaktikken. Du som ikke designer, og derfor sikkert ikke har en egen businesside, kan begynne på punkt 2 eller 3 – det som passer best for deg.

  1. Del på egen Facebook businesside først. Du vil alltid drive trafikken så mye som mulig til DINE kanaler.
  2. Del i egen Facebookgruppe, dersom du har en.
  3. Lag en publiseringsplan og la det gå minst et døgn mellom hver gang du deler bilder av designet ditt i en ny gruppe.
  4. La det gjerne gå mer enn et døgn mellom hver gang du deler i en ny gruppe – gruppene blir ikke lei seg om de ikke er den du deler i først.

 

Publiseringsplan

En publiseringsplan er gull verdt, og vil hjelpe deg å holde oversikten over hva du har delt hvor og når.

Faktisk så har jeg laget en knallfin publiseringsplan du kan ta i bruk nå med en gang, for å lage en god strategi for dine delinger. Den virker like bra for både designere og andre garnentusiaster. Klikk på lenken under for å få din publiseringsplan.

 

Klikk her for å få din gratis publiseringsplan

 

Lykke til med din nye publiseringsstrategi! Måtte likes, hjerter og hyggelige kommentarer drysse over bildene dine!

 

Stella

6 kommentarer om “Facebookblunderen nesten alle strikkere gjør – og hva du kan gjøre i stedet

  1. Har tenkt litt på dette… deler ofte på min egen fb-side underveisbilder av mine design. Så når de er ferdige, et foto tatt i full fart av den ferdig… det blir slutt på det nå! Ingen foto før det er ferdig og tatt ordentlige bilder av! 😊

  2. Takk, Stella, for at du har tatt deg tid til å dele dette med oss andre. Jeg suger til meg hvert eneste ord, og har nok også tenkt og brukt taktikken din før. Litt innimellom. Blir bare av og til litt utålmodig og vil ha ut alt på en gang. Og ikke minst skal du ha takk for det du skrev om å respektere de ulike gruppene sine regler. Det håper jeg mange leser. Klem og god påske videre. :)

    • Tusen hjertelig takk for tilbakemeldingen din, Bitta! Jeg ble så glad for å lese det du skriver. :)
      Jeg skjønner veldig godt utålmodigheten, den kjenner jeg også stadig vekk på. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises for andre brukere.