Posted on

Spørretime: Strikkedesign – fra hobby til yrke

strikkedesign fra hobby til yrke

I dag gjør jeg noe jeg har hatt lyst til lenge, nemlig å besvare spørsmål fra følgerne mine. Yay, endelig!

I dag besvarer jeg Heidi sitt spørsmål og hun lurer på dette:

 

Når tok du steget fra å ha strikking og strikkedesign fra hobby til yrke? Og hender det du angrer fordi det er usikkert og ikke så forutsigbart inntektsmessig?

 

Wow, det var et virkelig spennende spørsmål og jeg måtte tenke meg om. Når tok jeg egentlig steget fra å ha strikkedesign fra hobby til yrke? Hva var det som fikk meg til å gjøre det? Det er en historie om tilfeldigheter (eller ikke?), skaperglede og en vei som ble til mens jeg gikk den. Her får du kortversjonen av historien om hvordan jeg ble strikkedesigner. Den lange versjonen får vi ta en annen gang, mens vi deler en flaske vin.

 

Så var det det der med katter da. Jeg har to flotte katter, en siameser og en bengalkatt. De er supergreie, men hver gang jeg skal spille inn en video kvikner de skikkelig til og får en raptus uten like, begge to. Det er ikke måte på hvor mye bråk de klarer å lage og de gir seg ikke før jeg avslutter innspillinga. Videoen under er det femte opptaket jeg gjorde den dagen, og selv om det bråker her også er det ingenting mot hvordan det var under de første fire opptakene. Det er digg med hjemmekontor, men det er noen utfordringer også. Ja, og gjett hvem som la seg langflate for å ta seg en lang og god blund idet jeg var ferdig med innspillingen og innså at jeg måtte løpe for å rekke en avtale og i hvert fall ikke kom til å rekke å prøve å spille inn en gang til før publisering!

 

 

Hvordan havnet du der du er? Var det nøye planlagt eller ble det bare sånn, tilfeldig eller ikke? Var det en indre drivkraft som drev deg eller ytre omstendigheter som fikk deg hit?

 

Har du spørsmål til meg? Da kan du enten legge det igjen i kommentarfeltet eller sende meg en e-post. Jeg gleder meg til å se hva du lurer på!

 

Stella

 

 

 

Posted on

6 tips til gode arbeidsrutiner

Jobb smart

Fra kaosdager til fokus og fritid. Det er min historie. Jeg har siden jeg var jentunge gjort intenst opprør mot alt som smaker av rutine. Men etter noen år som businesseier med 16-timers arbeidsdager 7 dager i uka var jeg så utslitt at jeg måtte gjøre noen endringer. For helsa sin skyld. Jeg har lært at gode rutiner, både på jobb og på privaten gir større frihet og mer fritid. Det hadde jeg aldri trodd om du hadde prøvd å overtale meg om det, men nå som jeg har erfart det, skal jeg jammen spre det glade budskap.

 

Dette er slik jeg organiserer arbeidstida mi for å få mest mulig ut av tida sånn at jeg kan ta meg fri både på ettermiddager og i helger.

 

Vit hva du skal gjøre

Før du kan gjøre noe må du vite hva du skal gjøre. Det gjelder både hjemme, hobbyprosjekter og på jobb – uansett om du er ansatt eller driver for deg selv. Her er planlegging nøkkelen. Les 5 tips til god planlegging og få fullstendig oversikt over hva du skal gjøre og når det du skal gjøre må være ferdig.

Jeg starter hver dag med å sjekke kalenderen så jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjøre den dagen.

 

En ting om gangen

Fokuser på en ting om gangen. Ikke bare gjør multitasking deg mye treigere, men det sløver hjernen din også. Ikke vær redd, dette gjelder ikke kos med håndarbeid samtidig som du ser en film eller skravler med ei venninne. Multitaskingen det er snakk om her er den typen hvor du alltid har epostprogrammet åpent og besvarer eposter fortløpende samtidig som du skriver en rapport, snakker med en leverandør i telefonen og besvarer en SMS fra minstebarnet.

 

Det at man er raskere eller får unna mer på kortere tid med multitasking er en myte. Ikke bare bruker du lenger tid per oppgave, men det går også med mye tid til å omstille hjernen hver gang du skifter fokus fra en ting til en annen. Konsentrer deg om en ting om gangen og du vil få gjort mer på kortere tid, samtidig som du bevarer hjernen din skarp. Ikke minst kan du oppleve større indre ro ved å fokusere på en ting om gangen, og det er vel en deilig bonus i vår stress og mas-tid.

 

Ingen forstyrrelser

Det henger sammen med punktet over, men fortjener sitt eget punkt. Typiske syndere her er mobilen din. Eposten din. Facebook. Andre sosiale medier. Kollegaer som avbryter. Varsler som blinker og vil ha din oppmerksomhet. Ting som frister og bare må sjekkes nå med en gang. Ting som ikke frister, men som vi føler må tas tak i umiddelbart.

 

Du trenger ikke å være tilgjengelig hele tiden. Ikke for noen. I hvert fall ikke for geitekillinger i pysjamas, kattevideoer og meme-er, som er typiske ting vi lar stjele oppmerksomheten vår og fokuset vårt. Du trenger heller ikke besvare eposter fortløpende gjennom dagen. Eller SMS-er. Eller noe annet. Vi føler kanskje at det kreves av oss, at vi er tilgjengelige hele tiden, uansett hvor vi er og hva vi driver med.

 

Selv om du driver for deg selv og firmaet består av deg som både daglig leder, kreativt geni, kundebehandler, regnskapsfører og alle andre roller som må fylles i en bedrift, trenger du ikke være tilgjengelig hele tiden. Faktisk er det bedre for både bedriften din, kundene dine og deg selv om du setter av tid til kundene dine og heller vier dem full oppmerksomhet når det er deres tur. Du kan sette av tid til å besvare eposter og meldinger en gang eller to per dag. Det holder i massevis.

 

Hvis du tillater deg selv å skru av alle forstyrrelsene er jeg helt sikker på at du vil kjenne det på kroppen. At du blir litt roligere, litt mindre stressa. At det er deilig å koble ut forstyrrelsene og bare fokusere på det du har satt av tid til å gjøre nå

 

50 på 15 avTimeglass

50 minutter med fullt fokus, uten forstyrrelser selvsagt, og 15 minutter med pause, er min foretrukne måte å jobbe på. Jeg har prøvd ulike systemer før, som pomodoro-systemet som er 20 minutter jobb, så 5 minutter pause. Noen anbefaler 30 minutter med fokus og 5 minutters pause. Noen vil ha det til å gå opp med en time og velger 45 minutter med fokus og 15 minutter med pause. Det blir opp til hver enkelt å finne et system som passer.

 

Grunnen til at jeg digger 50/15 er at jeg får gjort utrolig mye på 50 minutter. Jeg rekker å komme ordentlig inn i hva enn jeg skal gjøre og når det er tid for pause så rekker jeg å få gjort ganske mye da også. Jeg får roet hodet.

 

Jeg bruker nedtellignsfunksjonen på mobilen min og jeg passer på at alt jeg ikke skal jobbe med er skrudd av. Mobilen setter jeg på flymodus, og så setter jeg timeren på 50 minutter. Nå er det bare å jobbe på. Det vil ikke poppe opp noen forstyrrende varsler og jeg trenger ikke å sjekke klokka, for den ringer når det er tid for pause. Når klokka ringer tar jeg pause selv om jeg er midt oppi noe. 15 deilige minutter med pause. Så en ny 50-minutters økt og ny pause.

 

Et kjempepoeng med å jobbe i økter på 50 (eller 20, 30, 45 eller hva du nå foretrekker) er å faktisk jobbe og jobbe effektivt i den tida du har satt av. Skal du skrive noe? Da er det ikke lov å sitte å stirre på skjermen mens du venter på at de perfekte ordene skal komme til deg. Du må skrive. Skal du regne ut en ny hekleoppskrift? Da må du regne på i 50 minutter, ikke gruble på om det blir riktig. Skal du kode en nettside? Da må du kode, ikke sitte å gruble på om du har valgt den beste løsningen.

 

Sett av en ny økt til korrektur, justering, testing – hva enn det er som kreves av det du har gjort. Denne måten å jobbe på har gjort underverker for effektiviten min. Oppgaver som før kunne ta meg 8 timer tar nå 50 minutter. Eller 2 x 50 minutter. Arbeidsdagene mine har gått fra 16 til 6 timer. Halleluja!

 

Evaluering

Evaluer deg selv og det du gjør underveis. Ikke på en sånn slem, du er ikke bra nok-måte! Nei nei, bare observer hva du har gjort og hvordan du har gjort det. Var det bra? Kunne det ha vært gjort på en bedre måte eller mer effektivt? Bra! Da har du lært noe du kan ta med deg videre.

 

Jeg har lært at ved å evaluere meg selv og det jeg gjør kan jeg hele tiden bli bedre. Mer fokusert, mer effektiv og jobbe smartere. Jeg bruker mindre tid på grubling, mindre tid på prokrastinering, mindre tid på ting som egentlig bare er bortkasta tid både for meg og bedriften min. Og med det har jeg fått mer fritid, mer tid til å slappe av og kose meg, mer tid til å henge med venner. Mer tid til å roe ned, noe som er viktig for meg.

 

PauserEn pust i bakken

Gode pauser er faktisk en kjempeviktig del av gode arbeidsrutiner. Hvor lange pauser du tar, hvor ofte du tar dem og hva du fyller dem med kan ha utrolig mye å si for hvor godt du jobber og hvor effektiv du er. Å ta seg en halvtime på øyet gjør deg faktisk mange ganger lykkeligere og mer effektiv enn å jobbe på i time etter time og drikke litervis med kaffe for å holde deg gående.

 

Mine 15-minuttere gjennom dagen passer jeg på å fylle opp med ting som gjør meg glad og som gir meg energi. Noen minutter med rockeringen, 20 jumping jacks eller å danse litt til favorittmusikken vekker kroppen og gir energi. Å flate ut på sofaen og lese noen sider i en god bok roer ned og lader opp. Å sette på en maskin klesvask (fordi jeg jobber hjemmefra) føles godt fordi det blir mindre husarbeid på meg i fritida mi. Jeg ser på disse pausene som små skatter. Gaver til meg selv gjennom dagen. Dette er min tid og jeg kan fylle den med hva jeg vil.

 

Oppsummering:

  1. Vit hva du skal gjøre.
  2. Ha fokus på en ting om gangen.
  3. Jobb uten forstyrrelser.
  4. Jobb i 50-minuttersøkter etterfulgt av 15 minutters pause.
  5. Evaluer deg selv for å bli bedre.
  6. Ta gode pauser og fyll dem med ting som gjør deg godt.

 

Hvordan strukturerer du dagen din? Har du en metode som virker for deg? Eller trenger du litt mer orden i en kaotisk hverdag?

 

Stella

Posted on

5 tips til god planlegging

stella-stol-ipad

Er det en ting jeg har oppdaget igjen og igjen i løpet av de åra jeg har drevet for meg selv så er det hvor viktig det er med planlegging. Ikke bare planlegging, men god planlegging. Planlegging av de riktige tingene til riktig tid. Uten planlegging blir kanskje ingenting gjort. Eller vi fokuserer på helt feil ting. I flere år jobbet jeg altfor lange dager samtidig som jeg fikk veldig lite gjort. Jeg var flittig som bare det, men jeg led under dårlig planlegging og fokus på feil ting.

 

Uten god planlegging (og gjennomføring, men det skal jeg skrive mer om siden) henger vi fort bakpå. Henger vi bakpå blir vi stressa. Får vi ikke retta opp i det litt kjapt henger vi enda lenger bakpå og blir enda mer stressa. Blir vi stressa nok går det på helsa løs. Både den fysiske og psykiske.

 

Med god planlegging, gode rutiner og god gjennomføring av planene får jeg gjort utrolig mye mer enn før. Det er som om døgnet har fått flere timer! Nå elsker jeg å planlegge. Det er gøy og det er herlig å vite hva jeg skal jobbe med når for å nå målene mine. Under skal jeg dele mine 5 beste planleggingstips med deg:

 

eric-rothermel-23788
Din beste venn! Bruk en variant som passer deg, det viktige er at du bruker den.

Kalenderen er din beste venn

Uansett om du bruker kalenderen på datamaskinen, telefonen, en 7. sans, almanakk, bullet yournal, dot grid journal eller et annet system, bruk kalenderen aktivt. Fyll den med alt du skal gjøre og når du skal gjøre det. Sjekk kalenderen hver morgen og følg det som står der.

 

Hvis du begynner å bruke kalenderen aktivt, ikke bare til å fylle inn en og annen frisørtime og tannlegetime, men alt du skal gjøre i løpet av dagen, både oppgaver og avtaler, vil du få mye bedre oversikt over hva du har å gjøre og hva du bruker tida di på.

 

Plott inn det viktigste først

Vet du hva det viktigste er? Fritida di. Morsomme ting. Når jeg først ble presentert for ideen om å planlegge fritida før noe annet gikk det opp et lys for meg. Jeg hadde i årevis tenkt at jeg skulle jobbe på og så ta meg fri når jeg var ferdig med å jobbe. Den strategien funker like dårlig som å spare det jeg har igjen på kontoen mot slutten av måneden. Akkurat som at det er nesten umulig å ikke bruke opp det vi har på lønnskontoen så er det alltid mer jobb som må gjøres når man driver for seg selv. Hemmeligheten ligger i å sette av sparepengene med det samme lønna kommer inn på kontoen og å føre fridagene inn i kalenderen før noe annet.

 

Før også inn morsomme ting. Vi trenger morsomme, koselige, gøyale, avslappende avbrekk i hverdagene våre. Det kan være hva som helst som du syns er morsomt, kafé med ei venninne, vin med mormor, kino med barna, en tur i skogen, en sykkeltur, lek med rockeringen, lese en god bok, spille et spill, sette på musikk og danse litt for deg selv. Passer du på å få gjort ting du syns er gøy, ting som gir deg energi, får du også mer energi til å gjøre ting som ikke er så morsomt.

 

austin-schmid-37423
Ikke tenk på hva andre syns er gøy, alder, kjønn eller andre sånne dumme ting. Skriv ned noen ting som gjør deg sånn herlig barnslig glad og som gir deg energi. Gjerne en god blanding av aktiviteter som får i gang kroppen og rolige saker. Vi trenger litt av alt.

 

Hvor mye fri skal du ha? Hvor ofte? Du bør unne deg minst 2 dager sammenhengende jevnlig og også ha lengre avbrekk fra hva enn det er du jobber med. Hva syns du er gøy? Hva vil du fylle fritida di med? Om du ikke fyller inn fritida di med aktiviteter, lag deg en liste over ting som gir deg glede og energi og ha den i nærheten. Pass på så du ikke sløser bort den deilige fritida di med å refreshe sosiale medier. Plott inn alt som er relevant for deg, møter, prosjekter, private avtaler, forefallende arbeid, reise, kreative prosjekter osv. Husk også å plotte inn nye planleggingsdager!

 

Tilrettelegg for suksess – senk krava

Når vi begynner å planlegge eller tenke på hva vi vil få til i en gitt periode er det veldig lett å lasse på med alt mellom himmel og jord vi drømmer om eller ønsker å gjøre. Det blir umulig å gjennomføre, det blir overveldende, og vi ser at det ikke går. Da er det fort gjort å hoppe av helt og ikke gjøre noen ting.

Lag deg gjerne en liste over alt du har lyst til å gjøre i løpet av livet om du føler for det. Men ta så en vurdering på hva du virkelig kan få til å gjøre i løpet av perioden du planlegger, uten å stresse deg i hjel. Hvor mye er det sannsynlig at du kan få til? Hva er viktigst å gjøre?

 

Jeg har for eksempel flere titalls designideer akkurat nå. Hundrevis dersom jeg tar med alt jeg har tegnet skisser på de siste 5-6 åra. Jeg har lyst til å gi ut alle sammen, men jeg klarer ikke å få ut alle sammen i løpet av et år. I tillegg til å designe skal jeg også holde kurs, lage innhold til bloggen, lage nye tutorials, besvare e-post, sende inn regnskapet og hundre andre ting som hører med til å drive business. Før har jeg hatt som mål å gi ut ett design i måneden og har til og med klart å gi ut mer enn det noen år. Jeg har også jobbet 16 timer i døgnet, 7 dager i uka og det har ikke vært bra for meg. Jeg vil ikke holde på på den måten lenger. Jeg må derfor senke krava og ser for meg at i løpet av de neste 12 månedene skal jeg gi ut maks seks oppskrifter. Det gjør litt vondt i Ambisjonene mine, men jeg vet det er til det beste for hele meg og dermed også businessen min.

 

Hva enn du har å gjøre, senk krava sånn at det er gjennomførbart. Hvis du, som meg, er din egen sjef er det du som bestemmer hvor mye du skal gjøre. Jeg vet det er lett å glemme og bli revet med, men det er virkelig ikke verdt det å overarbeide seg.

 

Bryt opp store oppgaver i mindre deloppgaver

En stor oppgave kan virke overveldende og dermed vanskelig å komme i gang med. Plutselig sitter du (jeg) der med et gigantisk skippertaksarbeid i siste time. Stress! Alle oppgaver kan deles opp i mindre stykker som er lettere å ta tak i, og det anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre.

 

Skal du designe og publisere en oppskrift? Da kan du bryte designprosessen i porsjonsstykker og lage deg en tidslinje. Hvor lang tid trenger du på hele prosessen? Når er deadline? Hvor lang tid tar hver deloppgave? Når du vet det kan du føre opp i kalenderen når du må begynne og når du skal gjøre hver oppgave. Holder du deg til planen rekker du deadlinen uten stress.

 

Lag en liste eller et tankekart over alle punktene du må gjennom for å få fullført prosjektet. Kan noen av punktene deles opp i underpunkter eller deloppgaver? Garantert! Fortsett å del opp i så små deler du kan. Til slutt vil du sitte med punkter eller oppgaver som kanskje bare tar et par minutter å fullføre. To minutter, det klarer du lett! Og når du har gjort det klarer du fint en til. Og en til. Når du har plassert disse punktene eller oppgavene utover i kalenderen din blir det ikke engang så mye per dag. Det er ikke lenger overveldende i det hele tatt! Go you!

 

Ikke planlegg for lange perioder om gangen

Ikke vær redd for å sette opp noen mål for hele året, det er helt greit å ha et overordna mål å jobbe mot. Men å sette opp en detaljert plan for hele året er både vanskelig å sette opp og vanskelig å følge. Prøv heller 90-dagersåret til Todd Herman.

 

90-dagersystemet er genialt. Det går i hovedsak ut på at du planlegger for 90 dager om gangen. Avgjør hva som er målet for perioden og bryt det ned til hva du skal gjøre for hver 30-dagerperiode, så ned i ukesmål og til slutt spiselige oppgaver. Tanken er at 90 dager er kort nok tid til at du hele tiden har målet i sikte (rekk opp hånda den som har utsatt til siste liten å gjøre noe fordi det har vært så lang tid til det skulle være ferdig, bare for å få kjempedårlig tid), samtidig som du har god tid til å få massevis gjort. Jeg bruker dette systemet for en rekke prosjekter og det er virkelig gull. Selv om du jobber med prosjekter som kanskje går over flere år, kan du dele det opp i 90-dagerssprinter. Avhengig av hvordan dine arbeidsdager ser ut og hvor mange ulike prosjekter du har kan du jobbe med en eller flere 90-dagerssprinter samtidig.

Jeg har for eksempel en sprint gående for onlinemagasinet mitt, en for designet mitt og en for kursene mine. Fordi alle oppgaver og prosjekter er delt opp i små biter har jeg hele tiden oversikt over alle prosjektene og kan jobbe med dem parallelt, uten å stresse.

 

 

Oppsummering:

  1. Kalenderen er din beste venn. Bruk den aktivt og følg den.
  2. Før inn det viktigste først: fritid og morsomme ting, så jobb og plikter.
  3. Tilrettelegg for suksess – senk kravene til hva du skal rekke over.
  4. Del store oppgaver i mindre deloppgaver.
  5. Ikke planlegg for lange perioder. Planlegg heller for 90 dager om gangen.

 

Liker du å planlegge? Del gjerne med meg hvordan du planlegger. Bruker du et system? Hvor lenge planlegger du om gangen? Hva er det beste og verste du vet med planlegging?

Lykke til med planleggingen!

 

Stella