5 tips til å få fart på oppskriftssalget

I disse dager er jeg midt i lansering av nettkurset Bli strikkedesigner for fjerde gang. I den forbindelse holder jeg en serie webinarer om strikkdedesign med spørretime på slutten av hvert webinar. Etter hvert eneste webinar kommer det spørsmål om strikkedesign og inntjening. Det er mange som lurer på hvor mye man kan tjene på strikkedesign, hvor det er best å selge oppskrifter, hvor mye ukebladene betaler for en oppskrift og hva som skal til for å kunne leve av å være strikkedesigner.

 

Dette er det sikkert mange der ute som lurer på. Det tyder i hvert fall besøkstallene til blogginnlegget Etterarbeid, eller hvordan bli rik og berømt strikkedesigner på. Det at dette er et av de mest leste innleggene på bloggen min forteller meg at det er mange der ute som kunne tenke seg å tjene penger på strikkeoppskrifter. Eller i hvert fall er nysgjerrig på det.

 

Tiden er inne for å skrive om penger igjen. Hold deg fast, dette blir langt!

 

Det begynner med oppskriften din

Oppskriften din MÅ være god! Det viktigste du kan gjøre for å øke salget er å kvalitetssikre oppskriftene dine. Få med all nødvendig info, bygg opp oppskriftene så de er logiske og lett å følge. Betal noen for å gjøre Big Mama korrektur; finn en teknisk redaktør til å regne gjennom og lese gjennom oppskriften din før du publiserer. Bruk riktig strikketerminologi, ikke finn på ditt eget strikkespråk, da forvirrer du kundene dine unødvendig.

 

Du vil at dine kunder skal ha en god opplevelse når de strikker etter dine oppskrifter. Når kundene både digger dine design og er fornøyd med opplevelsen med å strikke etter dine oppskrifter da er det stor sjanse for at de kjøper av deg igjen.

Fornøyde kunder = returnerende kunder, som skryter av dine oppskrifter til andre, som igjen fører til nye kunder. Dette er den gode sirkelen du er ute etter!

 

Du opparbeider deg et navn og et godt rykte på denne måten og det er det mye å tjene på. Både i form av kroner og øre, og ved at du må bruke mindre tid på å besvare henvendelser med spørsmål til oppskriftene dine.

 

Det er tilsvarende mye å tape på å publisere dårlige oppskrifter. Du risikerer å få dårlig rykte, førstegangskunder kommer ikke tilbake og enda verre; de forteller vennene sine at de ikke må finne på å kjøpe dine oppskrifter. Du må bruke mye tid på å besvare henvendelser fra frustrerte og til og med sure kunder som ikke skjønner oppskriftene.

 

Jeg vil presisere at det sniker seg inn feil i både enkeltoppskrifter utgitt av selvstendige designere, heftene til garnleverandører, oppskrifter publisert i ukeblader og i bøker utgitt på de store forlagene. Det må man bare være klar over og rette opp i etter hvert som man blir gjort oppmerksom på feil i sine oppskrifter. Det er ikke det jeg mener med en god oppskrift. Det er stor forskjell på en god oppskrift der det har sneket seg inn en feil og en oppskrift som rett og slett er dårlig fordi den mangler essensielle detaljer eller som er så vanskelig å følge at strikkeren gir opp halvveis.

 

Jeg kjøpte en gang en oppskrift av en selvstendig norsk designer hvor størrelsene sto oppgitt (S, M, L), men som manglet både plaggets mål og strikkefasthet. Hvordan kunne jeg vite hvilken størrelse jeg skulle ha og hvilken pinne jeg skulle bruke for å få det riktige målet? Fordi jeg er strikkedesigner og kan utregninger og sånt fant jeg ut av det på egen hånd, men siden oppskriften i tillegg var dårlig bygget opp og jeg gjorde en feil på grunn av det som førte til at jeg måtte rekke opp en god bit av plagget, endte det med at jeg la bort hele strikketøyet og jeg har ikke tatt det fram igjen. Jeg kommer nok aldri til å strikke det plagget ferdig, men det som er enda verre for designeren er at jeg aldri kommer til å kjøpe noe av henne igjen og hvis noen spør meg kan jeg ikke anbefale henne. (Nei, jeg kommer ikke til å fortelle hvem det gjelder, jeg tror ikke på den slags uthenging.) Dersom jeg hadde vært fornøyd og hadde strikket plagget ferdig, hadde jeg tatt noen fine bilder av det og delt på både insta og Fb (i grupper med hundre tusen medlemmer!) og designeren hadde fått mye gratis reklame takket være mine bilder og gode omtale.

 

Den gode omtalen og de bildene er GULL verdt! Det er derimot ikke så god reklame dersom teksten under bildet er noe sånt: – Lekkert design, men jeg kommer aldri til å strikke det igjen fordi oppskriften var så dårlig og mangelfull.

 

Skjønner? Gjør en god jobb med oppskriftene, det er virkelig verdt det!

Vær deg selv og design det du vil designe

Dette er en todelt greie. For det første, ikke tro at du må gjøre det de andre gjør. Ikke tro at du må hive deg på bølgen med å lage rompere, mønstrede kofter eller luer med en viss fasong fordi det er det som ser ut til å være poppis nå. Ikke la deg overtale av andre heller. Det er sannsynlig at du vil få velmenende råd om hva du burde designe. Ikke hør på dem, med mindre ideen er unik og virkelig fenger deg. Les blogginnlegget Design det du vil designe, her sier jeg mer om dette.

 

For det andre må du ha integritet som designer. Du må finne din unike stil. Du er ikke alene om å ha kommet over et lekkert design og så tenkt at du skulle ønske det var du som hadde kommet på akkurat den ideen. Med så mange vakre og spennende design der ute er det rarere om du aldri tenker den tanken enn at du gjør det. Men det du ikke kan gjøre under noen omstendighet er å ta det designet, gjøre om på en detalj eller to og så gi det ut som ditt eget.

 

Vi ser det blir gjort hele tiden. Kopikatter som stjeler ideer og gir dem ut som sine egne. Du får ikke akkurat venner i designermiljøet av sånt. Selv om det kan virke som om designermiljøet er veldig stort og uoversiktlig, og at det er fritt fram, så er det ikke det. Det er et nokså lite miljø og vi får med oss hva som skjer og deler det med hverandre. Det er IKKE fritt fram å kopiere det du syns er fint. Kopiering og endring på detaljer gjør deg ikke til designer. Tvert imot.

 

Et av mine design har blitt kopiert denne vinteren. Damen det gjelder har klikket liker på mine bilder av et design på Fb og kjøpt oppskriften, så jeg vet helt sikkert at hun har sett mitt design. Et par uker etter at hun kjøpte oppskriften av meg ga hun ut ”sitt” design, som var bemerkelsesverdig likt. Ut ifra bildene er det kun én detalj som skiller mitt og hennes design. Hvis du ser de to ved siden av hverandre vil det være umulig å ikke skjønne at den ene er laget over samme lest som den andre. Tror du jeg har sansen for denne ”designeren” etter dette? Tror du jeg kommer til å framsnakke henne? Nope, hun ødelegger for seg selv.

 

Er du redd for å kopiere andre? Bra! Det betyr sannsynligvis at du har integriteten i behold og vil gi ut unike design. Det er nemlig en bra ting å skille seg ut og være unik.

 

Ved å skape det du vil skape ut ifra din egen smak, stil og inspirasjon vil du ha det mye morsommere med hele den kreative prosessen. Glem alt om hva som er populært eller salgbart (hva nå enn det skal bety). Lek deg med kreativiteten din. Det som virkelig får det til å synge i hjertet ditt er det du skal satse på. (Kopiering av andres design får det forhåpentligvis ikke til å synge i hjertet ditt.)

 

Ikke tvil på dine egne kreative evner. Uansett hva slags smak og stil du har på dine design så er det andre der ute som vil digge det. Det kan jeg love deg. Jo mer du tør å være deg selv, være unik og skille deg ut jo større er sjansen for at du blir respektert og tjener penger på designet ditt.

 

Velg deg en salgskanal

Når du har en oppskrift du er klar til å dele med verden må du ha et sted å selge den. Sannsynligvis skal du selge den på nett. Du kan så klart sette opp en bod et sted og selge papirkopier, men internett er jo det naturlige stedet å selge oppskrifter i dag. Du når ut til et stort publikum og er ikke avhengig av å være på et bestemt sted til en bestemt tid for å få solgt.

 

Det finnes mange valgmuligheter til salgskanaler. Det finnes steder som etsy og ravelry, store nettsteder hvor du kan sette opp din egen lille butikk inne i systemet. Og så finnes det nettsteder som selger oppskriftene for deg, du sender inn oppskriftene til dem og de gjør resten av jobben. Sist, men ikke minst kan du starte din egen nettbutikk.

 

Hvilken løsning er best? Den som passer for deg er best for deg. Vi har ulike behov, forskjellig smak og ulike tekniske ferdigheter. Derfor er det ikke sånn at én løsning vil være den beste for alle. Du må rett og slett finne ut hva du har behov for og hva du liker og velge ut ifra det.

 

Uansett hvor på nett du velger å selge oppskriftene dine, gjør det så enkelt som mulig både for deg og kundene dine. Det vil i de fleste tilfeller være et system der kunden handler og får tilgang til nedlasting med det samme, uten at du trenger å sjekke epost og sende dem oppskriften manuelt. Når alt går automagisk får du tid til å kose deg med andre ting, som å designe mer.

 

Vær synlig!

Dette er skummelt for mange, og det var det lenge for meg også. I flere år gjemte jeg meg bak designet mitt og håpet at designet mitt skulle bli populært samtidig som jeg kunne være usynlig. Vet du når salget begynte å øke for alvor? Idet jeg begynte å gi blaffen i prestasjonsangsten og tillot meg selv å være synlig på nett. Idet jeg begynte å dele av meg selv og var personlig i hvordan jeg presenterte designene mine og snakket med kundene mine.

 

Du må dele bilder av designene dine om og om igjen. Og så må du dele igjen. Og igjen. Og når du er kjemperedd for at du har mast høl i hue på følgerne dine må du dele igjen. Og når du har blitt lei av deg selv må du dele igjen.

 

Jeg ser flere designere, flotte damer med flotte design, som er litt for beskjedne og redde for å mase på følgerne sine. Så de deler et bilde eller tre av det nye designet sitt og så er markedsføringen av det designet over. Det er ikke på langt nær nok!

 

Visste du at vi nå må se et produkt opptil 17 ganger før vi er klare til å kjøpe? Før var det 7 ganger, men det tallet har økt veldig fordi informasjonsstrømmen er så utrolig voldsom. Det er dessuten ikke alle som får med seg hver gang du deler. En viktig del av jobben din er å sørge for at verden får se hva du lager. Sosiale medier er helt genialt til det, men du må altså dele mye. Mye mer enn du tror.

 

Vær personlig

En feil mange gjør er at de tar på seg en profesjonell rolle og blir formelle. Dette er nok en feil jeg har gjort i min tid. Formelt språk skaper distanse mellom deg og kundene dine. Det er ikke hyggelig for noen. Dette er på mange måter en høyst personlig form for business. Jo mer du tør å være personlig og dele av deg selv til kundene dine jo mer vil du sannsynligvis tjene. Både i form av trofaste følgere som digger deg og designet ditt og i form av penger.

 

Du kan være deg selv og du kan være personlig uten å være privat. Du trenger ikke dele alle mulige detaljer fra livet ditt, men la personligheten din skinne gjennom. Når du slapper av litt og skravler med følgerne dine som om de var gode venner av deg så blir jobben mye morsommere. Og vet du hva? Noen av de følgerne og kundene dine BLIR ordentlig gode venner av deg! Selv om dere bare henger sammen på nett og kanskje aldri treffes på ordentlig fordi dere bor på hver deres kant av landet.

 

Det er gode nyheter at du slipper å være profesjonell og formell, er det ikke? Vær heller profesjonell på den måte an du lager skikkelig gode oppskrifter og designer med integritet, gir skikkelig god kundeservice og sørger for at kundene dine digger å henge med deg.

 

Oppsummering

  1. Lag gode oppskrifter – alt begynner med den gode oppskriften.
  2. Ha integritet som designer, skap dine egne design – ikke kopier.
  3. Ha en salgskanal som gjør handelen enkel for både deg og kundene.
  4. Vær synlig. Jo mer du tør å dele av deg selv og designene dine på sosiale medier, jo bedre.
  5. Vær deg selv, ikke ta på deg en profesjonell, formell rolle.

 

De 5 punktene jeg har delt med deg i dag gjelder for alle kreative yrker, ikke bare for strikkedesignere. Hvilket punkt var en aha-opplevelse for deg? Hvordan kan du justere i din kreative business for å få fart på salget? Hvordan kan du være mer synlig? Hvilken salgskanal passer for deg? Har du jobbet hardt for å være profesjonell og formell og er glad for at du kan slappe av litt mer i omgangsformen med følgerne dine?

 

Vil du lære mer om strikkedesign? Da må du bli med på 2-timerswebinaret 9 steg fra idé til ferdig profesjonell strikkeoppskrift, torsdag 25. januar klokka 19.

Klikk her for å melde deg på webinaret.

 

Stella

2 kommentarer til “5 tips til å få fart på oppskriftssalget

  1. Dette var gode og særdeles nyttige tips. Jeg kan med én gang fortelle hvilket punkt som var aha-opplevelsen for meg, og det var nr. 4 – Vær synlig. Jeg er skrekkelig redd for å spamme og mase for mye om et design, men jeg ser jo at veldig mange andre designere kjører på, så jeg bør kanskje slutte med å være så beskjeden. For jeg selger får mønstre, og det synes jeg er trist, for jeg har jo så mye fint (synes jeg selv, da!) Så NÅ skal jeg bli mer synlig, trur eg…

    1. Takk for tilbakemeldingen, Denise! 🙂
      Siden jeg følger deg på sosiale medier kan jeg trygt si: JA! Del mer, del oftere. Du har kjempemye å gå på her og mye å tjene på å trappe opp. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *