Design fra innsiden: Etterarbeid eller hvordan bli rik og berømt strikkedesigner

Nå som vi har et utrolig flott design og en strikkeoppskrift fiks ferdig og klar til salg er det bare å vente på rikdom og berømmelse! Eller? For de fleste er det ikke helt sånn. Oppskriften må jo ut til folket på ett eller annet vis. Det finnes flere muligheter, og man kan gjerne kombinere flere salgskanaler hvis man ønsker det. Her gir jeg noen eksempler på hvordan du selge og markedsføre oppskriften din.

Har du ikke lest de tidligere innleggene? Les dem da vel:

Del 1:  Design fra innsiden: Ny bloggserie om å være strikkedesigner.

Del 2:  Design fra innsiden: Den første spiren.

Del 3: Design fra innsiden: Beslutningens time.

Del 4: Design fra innsiden: Strikkeprøver og strikkefasthet.

Del 5: Design fra innsiden: Utregninger.

Del 6: Design fra innsiden: Å skrive oppskriften.

Del 7: Design fra innsiden: Oppstrikk.

Del 8: Design fra innsiden: Korrektur.

Del 9: Design fra innsiden: Foto.

Del 10: Design fra innsiden: Siste innspurt.

Inspirasjonsbilde: Min vakre lillesøster i et av mine siste design, jakken Chenega.
Inspirasjonsbilde: Min vakre lillesøster i et av mine siste design, jakken Chenega.

Ukeblader og magasiner

Du kan selge designet ditt til ukepressen. Du får en sum og magasinet har enerett på å selge designet i en viss tid. Etter at denne karantenen er over får du selge oppskriften selv om du ønsker det. En annen mulighet er å selge design til strikkemagasiner verden over. Du trenger ikke begrense deg til norske blader.

 

Bøker

Du kan lage en hel haug med oppskrifter og gi ut en bok. Det er imidlertid stor konkurranse om plassen hos forlagene så ideen din må være god. Eller du kan gi ut på eget forlag.

 

Ravelry

Ravelry er på mange måter en genial salgskanal. Det er en kjempestor nettside med medlemmer fra store deler av verden, hvor du kan selge oppskrifter på egne design i din egen ravelrybutikk. Det at du kan betyr ikke nødvendigvis at du gjør det så bra. Ravelry har millioner av medlemmer så potensielt kan du selge mer enn du noen gang har drømt om, men Ravelry har også tusenvis av designere, og i skrivende stund 229325 oppskrifter tilgjengelig for nedlasting (både gratis og ikke). Det skal litt til å få oppmerksomhet i det havet!

 

Egen nettbutikk

Du kan gjøre som meg og ha en egen nettbutikk for dine oppskrifter. Dette blir mer og mer vanlig, men det er mer jobb med å designe og drive egen nettbutikk enn ravelry hvor alle funksjoner og hjelpemidler allerede er der.

 

Andre butikker og nettbutikker

Du kan la garnbutikker selge oppskrifter eller materialpakker med garn og oppskrifter for deg. Dette er en veldig ok løsning, men du er på mange måter prisgitt butikkeierens iver etter å selge dine design og anlegg for markedsføring. Du kan få masse oppmerksomhet, eller bli glemt i arkivet, så det er lurt å avtale med butikkeieren hvordan dine design skal markedsføres.

 

Blogg

Selg oppskriftene dine via bloggen din. Dette vil muligens kreve litt mer oppfølging ved at du selv må sende hver oppskrift ut til kundene, og ha et system for innbetaling, mens i en nettbutikk går dette av seg selv når du først er i gang.

 

En blandings

Du kan selge oppskriftene dine både i egen nettbutikk, på ravelry, på messer og strikkefestivaler. Du kan til og med selge dem til ukepressen først og så benytte deg av de andre salgskanalene etter at karantenetiden er over. Det er helt opp til deg og dine ønsker.

 

Inspirasjonsbilde: Den vakre kjolen Nattfiol lufter seg ved akerselva.
Inspirasjonsbilde: Den vakre kjolen Nattfiol lufter seg ved akerselva.

Markedsføring

En ting er imidlertid sikkert og det er at det krever en god del tid og arbeid å bli synlig i havet av strikkebøker, enkeltdesign, gratisoppskrifter og garnleverandørers hefter. Det er ikke sikkert du må bruke så mye penger på markedsføringen, men du må gjøre deg synlig. Noen er flinkere til dette enn andre. Jeg hadde antagelig vært både rik og berømt dersom jeg ikke hadde vært en eremitt med sosialangst som sliter med å skryte av meg selv, hehe.

Det er både en fordel og en ulempe med den fantastiske interessen for strikking som har vært de siste årene. Med denne interessen har det kommet til mange flere enn før som designer og publiserer oppskrifter også. Det betyr mange muligheter og mye inspirasjon til strikkerne, og stor konkurranse for de som publiserer oppskrifter. Altså må du gjøre en solid jobb for å bli synlig og få vist fram dine design, særlig dersom du gir ut oppskriftene dine på egen hånd.

Jeg gjorde en kjapp opptelling og kom fram til at jeg er medlem i 18 norske strikkegrupper på Facebook (andre teknikker som hekling, pjoning, nålebinding og annet er ikke inkludert). Fem av disse gruppene er inspirasjonsgrupper av og for andre designere, dermed gjenstår 13 grupper der jeg potensielt (potensielt fordi det er langt fra alle gruppene man får lov til å si at man selger oppskrifter) kan dele bilder av mine design (det finnes mange andre strikkegrupper jeg ikke er medlem av også). De fleste av disse gruppene har ikke bare hundrevis, men tusenvis og til og med titusenvis av medlemmer. Det er veldig mange potensielle kunder i disse gruppene, men samtidig er faren for at mine bilder drukner i havet av flotte og inspirerende strikkebilder veldig stor. Ja, du skjønner tegninga. Facebook er ikke det eneste stedet man kan vise fram sine design, men det er stort, lett og gratis. I tillegg til deling av bilder og aktivitet på facebook, ravelry og forumer kan du betale for annonser så klart, men det er delte erfaringer rundt det. Vinninga kan fort gå opp i spinninga.

En blogg der du viser bilder og skryter av designene dine er lurt. Der kan du skrive mer og legge til andre detaljer enn du ville skrevet i en nettbutikk.

Det er sikkert mange andre ting man kan gjøre for å få solgt oppskrifter som jeg ikke vet om, eller ikke engang orker å tenke på, fordi jeg ikke liker å stikke nesa mi fram og synes det er vanskelig å skryte av meg selv og det jeg lager. Det er rart med det, men det er mye lettere å skryte av andre enn av meg selv.

Hvis jeg skal avslutte med en liten konklusjon her, så må det være at for selvstendige designere som gir ut oppskriftene selv så er det mye jobb igjen etter at selve oppskriften er ferdig. Hehehe, det tar faktisk aldri slutt!

Stella

7 kommentarer til “Design fra innsiden: Etterarbeid eller hvordan bli rik og berømt strikkedesigner

  1. Jeg er nok som deg og synes det er vanskelig å markedsføre meg selv (det er jo aktuelt på flere områder). Men jeg har tenkt på en ting, og det er at for meg og sikkert mange andre er det en viktig del av det å strikke et design å se andre prosjekter på Ravelry. Det er synd, men sant at mange ikke tar sjansen på å strikke noe som har få prosjekter. Jeg regner med at det er en del prosjekter av dine design rundt omkring som ikke er lagt inn på Ravelry? Hvis du kjenner noen av dem ville jeg kanskje oppfordret dem til å legge inn prosjektene sine der. Det hjelper å se flere versjoner, alternative garnvalg etc.

    1. Ja, det der med ravelryprosjekter har jeg fått tilbakemelding på. Ei skrev til meg at hun skulle kjøpe oppskriften når 10 andre hadde strikket den. Mange titalls mennesker har kjøpt den oppskriften, men det er bare jeg og ei til som har laget prosjekter på det og lenket til designet. Jeg har prøvd å få mine teststrikkere til å gjøre det, men det er visst flere som synes det er skrekkelig vanskelig. Jeg prøver å oppmuntre til å gjøre det, men hater å mase. 😉

      1. I alle dager … Det var voldsomt til krav!

        Jeg skjønner godt at du hater å mase. Ikke noe gøy det!

        Nå skal i alle fall jeg passe på å ta bilder av Nattfiol! Ikke alltid like lett å få til photoshoot med seg selv inni plagget (det kan sitte litt langt inne det der ;)), men jeg satser på det!

  2. Jeg postet litt for fort 🙂 Jeg ville kanskje også stilt som krav til teststrikkere at de tar bilder av prosjektene sine og linker dem til designsiden. Ser det er mange designere som gjør det i testgruppene på Ravelry (en av gruppene heter The testing pool, det finnes visst flere).

    Lykke til videre, du har mange fine design! Og så er du både hyggelig og tilgjengelig, og derfor synes jeg du virkelig fortjener å bli sett av flere!

    1. Jepp! Det er kjempelurt. Har prøvd på det, men flere har faktisk bare forsvunnet ut av hele teststrikken uten å gi en lyd fra seg når de støter på utfordringer på ravelry. Jeg synes også det kan være litt tungt å navigere i ravelry, men man kommer jo inn i det. Så har jeg jo min helt personlige grunn til å ikke benytte meg så mye av teststrikkere (selv om jeg synes det virker veldig gøy og nyttig) og det er at jeg fort blir litt overveldet. Og da orker jeg ikke åpne internett eller epost for å se hva som finnes der av mas og kjas, og så blir det til at jeg holder meg i bakgrunnen for å skåne meg selv. 😉

      Tusen takk! You made my day! 🙂

      1. Så dumt at en del ikke følger opp. Jeg har aldri meldt meg som teststrikker nettopp fordi jeg ikke er sikker på at jeg kan følge opp (med varierende formkurve pga ME). Jeg blir også lett overveldet, så skjønner deg veldig godt!

        Synes forresten du har gjort en genistrek med Grayling, det er et sånt plagg som kan bli veldig populært tror jeg!

  3. […] det sikkert mange der ute som lurer på. Det tyder i hvert fall besøkstallene til blogginnlegget Etterarbeid, eller hvordan bli rik og berømt strikkedesigner på. Det at dette er et av de mest leste innleggene på bloggen min forteller meg at det er mange […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *