Værsågod, her er din magiske pille!

Det var en gang da jeg trodde at noen fikk utlevert en magisk pille som gjorde at de automatisk ble gitt rikdom og berømmelse. Jeg ante ikke engang hvor denne pillekøen befant seg og gikk helt opp i identiteten som fattig kunstner.

Eller. Jeg trodde vel ikke egentlig at det var en magisk pille. Men jeg trodde det var et udefinert «noe» som gjorde at noen publiserte noen strikkeoppskrifter og *poff* så ut til å bli storsuksesser, mens andre (jeg…) forble like liten og usynlig måned etter måned, design etter design.

Jeg trodde det handlet om to ting eller en blanding av disse.

  1. Et fint nok design. Er det bare pent nok så vil vel strikkerne ha det?
  2. Å bli oppdaget. Av hva eller hvem er jeg ikke helt sikker på, kanskje mange nok enkeltkunder, kanskje et forlag, kanskje en kjendis?

I dag vet jeg hva den magiske pilla egentlig er og hvor utrolig feil jeg tok den gangen. Jeg tok grundig feil på begge punktene.

Det å lykkes med å tjene penger på strikkedesign og annen kreativitet handler ikke om å lage de peneste tingene. Det er ikke noe som er penest. Du vil syns at én ting er penest, jeg vil syns at en annen ting er penest og naboen vil syns at en tredje ting er penest. Dersom du tror at hvis du bare lager litt penere ting så er det din tur til å bestille luksusferie i karibien betalt av kreativiteten din, så må du belage deg på å vente lenge.

Å vente på å bli oppdaget av den eller de rette «noen» er like lite effektivt. Det er som å tippe i lotto. Vinnersjansen, i hvert fall for de store summene vi virkelig ønsker oss, er forsvinnende liten. Noen vinner, men noen vinner i 80-åra. De fleste vinner aldri. Skal du sitte passivt og vente på noe som kanskje skjer om noen tiår, eller som mer sannsynlig aldri skjer? Det blir sikkert jækla morsomt den dagen du som 84-åring endelig kan bestille den luksusferien i karibien, men tiårene fram til da er nok ikke like artige. Hvis det i det hele tatt skjer da…

Hva er det som skal til da, hvis det ikke er å lage den peneste/vakreste/tøffeste/lureste tingen eller å bli oppdaget av de rette menneskene?

Den magiske pilla kan faktisk summeres opp i ett eneste ord: ANSVAR.

Det jeg har beskrevet over, lottotippingstilnærmingen til å drive en business som tjener penger, har faktisk et navn. Det kalles Hope Marketing og det innebærer nettopp at man prøver å håpe seg til suksess akkurat som at å spille i lotto er å håpe seg til rikdom. Hope Marketing er selve oppskriften på hvordan du kan leve ut dine dager som fattig kunstner.

Du kan ta ansvar for salget av dine egne produkter. Når du gjør det vil du og det du gjør for å tjene penger ha direkte påvirkning på salget. Ja, det jeg sier er at du kan bestemme hvor mye du skal tjene på det du lager og selger.

Høres det for godt ut til å være sant?

Jeg kommer aldri til å lure deg og si at det er gjort over natta. Det å bygge opp en bedrift som har en god og forutsigbar omsetning tar tid. Det er mange ting som må læres og implementeres i tur og orden. Det innebærer prøving og feiling for å finne ut av hvor og hvordan du best finner dine drømmekunder. Det innebærer å ta ett skritt om gangen og hele tiden øve seg på å bli bedre til å drive bedrift. Det innebærer dager hvor du føler at du har alt på stell bare for å våkne neste dag og føle at du ikke har noenting på stell. Oppturer og nedturer er en del av livet som bedriftseier (og som menneske).

Ved å ta ansvar og hele tiden lære vil du se at omsetningen øker fra måned til måned og fra år til år. Og det beste av alt er at du vil skjønne hvorfor den øker og hva som skal til for at den skal fortsette å øke. Yeah baby!

Er du klar til å erstatte Hope Marketing med Ansvar?

Her er tre tips til å komme i gang:

  1. Bestem deg her og nå for å ta ANSVAR for bedriften din, for omsetningen og for framdriften.
  2. DEDIKER deg til bedriften din og til å jobbe jevnt og trutt med den, samt lære det som skal til for å få det til (altså salg og markedsføring).
  3. Finn en MENTOR som kan hjelpe deg på veien. Du trenger heldigvis ikke ta en bachelor på BI for å få det til, men du trenger noen som kan guide deg på veien mot suksess (ellers hadde du fått det til på egen hånd allerede). Noen som har gått veien før deg, som har prøvet og feilet og prøvet og fått det til. Noen som kan oppskriften, teknikkene og strategiene. Noen som har kommet lenger enn deg og som vil se deg lykkes på samme måte som de har gjort.

Er du klar til å sette i gang? Har du bestemt deg for å ta ansvar og dedikert deg til å følge opp?

Er jeg din mentor?

Kreativ business er åpen for nye medlemmer. Klikk her for å lese mer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *