Design det DU vil designe

 

Midt i en samtale med samarbeidspartneren min fikk jeg dette spørsmålet: ­– Kan ikke du designe Skappelgenseren?

 

Svaret mitt var: – Øh, nei…

 

Dette er noen år siden, i 2012 eller 1013, da Skappelhysteriet raste som verst. Eller som best. Jeg tror nok at samarbeidspartneren min mente det godt. Hun ville at jeg skulle designe noe som ble like populært sånn at hun, og ikke minst jeg, kunne begynne å tjene på dette samarbeidet. Hun er ikke den eneste som har sagt noe i den retningen.

– Du burde designe Skappelgenseren på nytt igjen. Da blir du rik, da!

 

Andre ganger har jeg fått velmenende råd fra både venner og bekjente. Til og med mennesker jeg møter for første gang – kanskje på en fest – har en mening om hva jeg burde designe.

– Du burde designe babytøy, det er sååå populært å strikke babytøy nå om dagen.

Eller:

– Kofter er jo det helt store nå, hvorfor slenger du deg ikke på og får ut noen kofter så du får skikkelig fart på salget?

 

Ja, hvorfor gjør jeg ikke det?

 

For det første, når det gjelder Skappelgenseren, så er det kun én grunn til at den ble så populær og det er kjendisfaktoren. Av den enkle grunn at jeg ikke har den kjendisstatusen så kan ikke jeg lage noe som strikkere har laget helt uten oppskrift i tiår etter tiår og få det til å bli en sånn hype. Hver gang en kjendis har på seg et strikketøy på TV skal annenhver strikker i landet strikke nettopp det plagget. Og det er helt greit. Men de som ber noen om å designe det som er på TV eller på en kjendiskropp fordi det er så poppis akkurat nå har misforstått to ting:

 

  1. Det er kjendisfaktoren som spiller inn og gjør designet populært, ikke designfaktoren. Det betyr ikke at ikke designet er fint. Men uten en kjendiskropp til å vise det fram vil ikke populariteten nå noe i nærheten av samme høyder.
  2. Jeg, eller du, kan ikke designe noe som en annen allerede har designet. Det er kopiering og er det så dårlig stelt med kreativiteten at du må gå inn for å kopiere andre, da bør du ikke være designer. Det samme gjelder for meg.

 

Den første versjonen av denne genseren ble i sin tid forkastet. Den var ikke spennende nok. Både denne og de andre versjonene av denne genseren, til både herre, dame og barn er mine bestselgere. :)
Den første versjonen av Skogfue ble i sin tid forkastet. Den var ikke spennende nok til å få være med i et hefte. Både denne og de andre versjonene av denne genseren, til både herre, dame og barn er mine bestselgere. :)

De første 4 årene av min designkarriere var jeg ansatt i Du store alpakka. Det vil si at jeg hadde en sjef som bestemte hvilke design som fikk komme med i heftene. Det var alltid de samme kriteriene vi hadde å jobbe etter. Designet skulle være interessant nok til at folk ville strikke det, men det skulle ikke være for spesielt eller sært. Det skulle heller ikke ha for kompliserte teknikker, sånn at kundene ble skremt unna. Det skulle være salgbart.

 

I de første to årene som selvstendig designer samarbeidet jeg med en nettbutikk. Der var kriteriet eller ønsket akkurat det samme. Jeg måtte designe noe som var lett å like, lett å strikke – også for nybegynnere – og det skulle helst få samme popularitet som Skappelgenseren. Det skulle være salgbart.

 

Salgbart … blæh!

 

Salgbart ble etter hvert et ord som begynte å tære på meg. Å hele tiden vurdere ideene mine etter hvor lett jeg trodde de ville bli å selge. Salgbart ble det fengselet som hindret meg i å utvikle meg som designer. Som sakte, men sikkert kvalte kreativiteten min. Som fikk meg til å spørre meg selv – hvorfor gjør jeg dette egentlig?

 

Jeg tok et oppgjør med salgbart en gang for alle. Jeg kan ikke jobbe med mennesker som vil legge bånd på kreativiteten min, og jeg må sørge for at det er mine prioriteringer som gjelder i mitt design og min business – ikke andres.

 

Hva tror du skjedde når jeg begynte å designe det jeg vil designe? Helt uten tanker om at designet må selge, må bli populært?

 

To fantastiske ting skjedde:

  1. Jeg fikk tilbake skapergleden. Oh yeah! Nå er jeg som Espen Askeladden, på stadige kreative eventyr, full av undring, spennende møter (både med teknikker, garn og mennesker) og en deilig kriblende og høyst levende kreativitet.

 

  1. Salget økte. Jepp, når jeg designet av hjertens lyst i stedet for å designe som Frøken Salgbar, så økte også populariteten. Jubel og fryd!

 

fliggflagg-stella
Jeg hadde ingen tanker om at dette designet skulle slå an, men jeg hadde det kjempegøy med å designe det! Og med å ta sånne tøysebilder. ;)

Vi har alle vår unike kreativitet og det er når vi tør å bruke den, vise den fram og utvikle den at magien skjer.

 

Jeg kan ikke designe babytøy fordi jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere. I Du store alpakka var det en gang jeg satte foten ned og nektet å være med på et prosjekt og det var når det skulle designes til to babyhefter. Da gikk jeg til sjefen og sa at jeg kunne gjøre hva som helst annet, men ikke det. De knøttsmå plaggene som mange elsker å ha på pinnene gir meg mark. Bare tanken gjør at jeg sitter urolig på stolen. Derfor har jeg aldri designet et babyplagg, og kommer sannsynligvis heller aldri til å gjøre det. Babytepper derimot – det syns jeg er kjempegøy å designe.

 

Jeg kan ikke designe kofter fordi det er ikke i den retningen jeg blir inspirert til å designe. Jeg elsker kofter, og vi har noen fantastisk dyktige designere i Norge som er spesialister på kofter. Jeg overlater koftedesign til dem, jeg, og gleder meg over å følge med på alt de får til. Hvis jeg noen gang får inspirasjon til å designe en kofte selv, skal jeg gjøre det. Men da vil det være ren inspirasjon som ligger bak og ikke en tanke om at det er lurt å designe kofter fordi det er så populært.

 

Så, kjære designer! Design det DU vil designe! Eller hvis du ikke er designer, men kreativ på et annet felt: Skap det DU vil skape!

 

Bli Charming Insider og få nyheter og tilbud fra meg rett i innboksen din. Klikk her for å bli med!
Bli Charming Insider og få nyheter og tilbud fra meg rett i innboksen din. Klikk her for å bli med!

Jeg lover deg at det finnes andre mennesker som vil digge det du skaper. Som vil digge din stil. Dette er noe av det første jeg tar for meg i det store designkurset mitt, Bli strikkedesigner. Fordi det er så viktig. Det er rom for alles unike kreative uttrykk. Og du vil ha det uendelig mye morsommere som skapende menneske om du følger din egen kreativitet enn om du følger strømmen av popularitet og salgbarhet.

 

Design det DU vil designe, kjære. Skap det du vil skape. Skap magi. Jeg heier på deg!

 

Har du noen gang blitt fortalt hva du burde skape? Del med meg i kommentarfeltet!

 

Stella

 

7 kommentarer til “Design det DU vil designe

  1. Veldig bra skrevet! Det er kjempeviktig å designe det som en liker best og ikke hva andre ønsker. Jeg hekler mest og har ofte fått høre at jeg burde lage oppskrifter på hekleduker og brikker, men det orker jeg ikke. Jeg elsker å designe kjoler i dukkestørrelser og opp til barn i 5-6 års alderen. Og så har jeg designet heklejakke, -bukse og -luesett til småbarn som også har blitt litt poppis hos mine kunder. Jeg har merket at det er alltid noen som vil elske det jeg lager, og de kommer igjen og igjen og vil kjøpe siste nytt i nettbutikken :) Det er skikkelig gøy å være kreativ når man ikke er bundet i «salgbarhets-lenker»

    1. Så fantastisk at du følger ditt kreative hjerte, Mona! Det er jo mye mer fantastisk å rocke sin lille nisje av håndarbeidsverdenen enn å prøve å lage det som en poppis til enhver tid. Heia deg! 😀
      Jeg har samme erfaring som deg – de som digger deg jeg driver med kommer tilbake og handler igjen og igjen. :)

  2. Så fersk som jeg er har jeg ikke fått mange slike «du burde», men mange ønsker fra mine nærmeste. Spoileralert; mannen synes jeg skal designe en turkis t-skjorte med rosa flamingoer på!! Til han!!😂 Ideen er tegnet ned.. jeg digger den! Men andre spør, når jeg sier jeg har begynt å designe strikketøy «Ah, sånn som skappelgenseren eller Marius?» Nei. Nei nei nei, ingenting sånn som de!!

    Åh, jeg gleder meg til jeg har tjent nok på dette til å ta kurset ditt!

    1. Den T-skjorta høres intet mindre enn fabelaktig ut! Den gleder jeg meg til å se! 😀

      Og du, jeg gleder meg noe vannvittig til å få deg med i designergjengen min! 😀

  3. Nok et klokt og godt skrevet innlegg fra Stella Charming 👍🏻😊

    1. Tusen takk for det, Denise! 😀

  4. […] designe. Ikke hør på dem, med mindre ideen er unik og virkelig fenger deg. Les blogginnlegget Design det du vil designe, her sier jeg mer om […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *